fredag 8 april 2011

Dagens fototips!

Just nu sitter jag och bloggar med Ted bredvid mig. Han tittar på tecknande Spiderman och tycker att det är jättebra. Jag är inte lika förtjust, tycker Barbapapa han tittade på nyss var mycket bättre. Det är nostalgi!

Så nu till Dagens tips som jag tror du kan ha mycket nytta av!

Även om du inte har en systemkamera kan du få till bra bilder. Man kan ju använda det automatiska läget i kompaktkameran men då vet ju inte kameran vilken situation du försöker fotografera. Så se om kameran har några lägen så som t.ex. porträtt, barn och natur. Då har du mycket större chans att lyckas med bilderna för då väljer kameran automatiskt in de inställningar som den anser är bäst för situationen. Du kan själv läsa i instruktionerna vad kameran gör i de olika lägena. Sen tycker jag att du ska försöka ta många av dina bilder ute där det bästa ljuset finns och blixten förhoppningsvis inte behöver användas. Bilder som kan tas utan kompaktkamerans blixt blir generellt sätt bättre. Men håll dig i skuggan om det är stark sol och undvik motljus av solen. Motljus kan bli fint men det krävs en del för att de ska bli bra. Skuggan gör bilderna bättre och du slipper personer som kisar. Så både modell och fotograf ska vara i skuggan för bäst resultat. Sen gör det inget om lite sol syns i bakgrunden. Skuggan ska helst vara så jämn som möjligt och sätt gärna modellen nära solljuset men ändå i skuggan. Det var dagens tips!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar